اهمیت استفاده از دستگاه AED (الکتروشوک اتوماتیک) در آمبولانس و اماکن عمومی

اهمیت استفاده از دستگاه AED (الکتروشوک اتوماتیک) در آمبولانس و اماکن عمومی

بیش از 80 در صد از کل حملات قلبی در اماکن عمومی رخ می دهد. در هنگام تفریح یا هنگام کار. مطابق آمار اعلام شده در سایت خبرنگاران جوان روزانه 300 تن در کشور بر اثر عارضه قلبی فوت می کنند.
بیش از 40 درصد مرگ و میر ها در کشور مربوط به بیماری های قلبی و عروقی است و بیش از 19% آن مربوط به سکته های قلبی است. (که البته این آمار در منابع دیگر تا 30% نیز قید شده است.)
ممکن است برای هر یک از ما اتفاق بیفتد!
جوان یا پیر، سیگاری یا غیر سیگاری، سالم یا بیمار. به نقل از یکی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس سن ابتلا به بیماری ها و سکته قلبی در کشورمان از 60 سال به 30 سال کاهش پیدا کرده است. (این متوسط سن در اروپا 65 سال می باشد.)
سکته قلبی همیشه ناخواسته و غیر قابل پیش بینی است و ممکن است برای هر کسی و در هرجایی و در هر زمانی اتفاق بیفتد.


ریتم نرمال قلب انسان بین 60 تا 80 ضریان در دقیقه می باشد. با این پمپاژ خون به همه ارگان ها و به مغز می رسد. ضربان نامنظم قلب بدون هیچ اخطار و نشانه ای رخ می دهد. ریتم قلب تا 300 ضریان در دقیقه بالا می رود (ارتعاش به جای پمپاژ) که به آن Ventricular Fibrillation می گویند که ناشی از اختلالات الکتریکی در قلب می باشد. 
در صورت وجود دستگاه AED یا الکتروشوک اتوماتیک شانس نجات قربانیان بسیار بالاتر خواهد بود.
دستگاه الکتروشوک اتوماتیک (AED) در هر شرایطی می تواند جهت شوک الکتریکی نجات دهنده برای شخصی که ناگهان دچار سکته قلبی شده است مورد استفاده قرار گیرد.
شانس نجات بعد از سکته قلبی با ماساژ های قلبی پایین تر از 5% است در حالیکه اگر از دستگاه AED همزمان استفاده گردد این شانس تا 50% افزایش می یابد. (در صورتیکه در 5 دقیقه اول رخ دادن حمله قلبی صورت گیرد.)


برای استفاده از دستگاه AED نیاز به تخصص وجود ندارد و تنها با دنبال کردن راهنمایی های دستگاه هر شخصی می تواند از آن استفاده کند. به همین منظور توصیه می شود در کلیه مراکز عمومی ، برج های پرجمعیت، مراکز خرید و ... و همچنین آمبولانس ها حتما یک دستگاه AED (الکتروشوک اتوماتیک) تعبیه شده باشد.
شرکت آلمد نماینده انحصاری شرکت بوسکارول ایتالیا از معتبرترین تولید کنندگان انواع دستگاه های الکتروشوک اتوماتیک AED می باشد.