با توجه به خاص بودن آمبولانس و امکان تردد در شرایط ویژه ، اخذ پلاک انتظامی آمبولانس با سایر خودرو ها متفاوت است و برخلاف خودرو های شخصی تنها با مراجعه به مراکز شماره گذاری قابل انجام نخواهد بود و نیاز به طی مراحلی قبل از مراجعه به مراکز شماره گذاری دارد. جدا از مجوزهای معمول برای هر خودرو شامل مجوز استاندارد، محیط زیست، تاییدیه های وزرات صمت و غیره، که به عهده فروشنده خودرو می باشد خریدار آمبولانس نیز می بایست شرایط لازم جهت مالکیت خودروی ویژه را داشته باشد.
فرایند اخذ پلاک انتظامی آمبولانس شامل دو مرحله ذیل می باشد .
مرحله اول :تایید فروشنده (تعهدات فروشنده )
- اخذ تاییدیه سازمان استاندارد
- اخذ تاییدیه وزارت صمت
- مجوز شماره گذاری آمبولانس
زمان انجام کار : همزمان با تحویل آمبولانس
مرحله دوم :تایید خریدار
- اخذ برگه معاینه طبی اورژانس
- مراجعه به مرکز شماره گذاری و انجام مراحل مربوطه با ارائه مدارک فوق
زمان انجام : متوسط۴ - ۳ هفته از زمان ارسال درخواست به سازمان اورژانس استان محل بهره برداری
مرحله اول( تایید فروشنده ) با تحویل این مدارک( رونوشت نامه سازمان استاندارد و اصل یا کپی برابر اصل شده نامه وزارت صمت که شماره شاسی آمبولانس خریداری شده و بلامانع بودن اخذ پلاک با کاربری آمبولانس برای شماره شاسی های عنوان شده در نامه ، در آن قید شده است ،کاردکس خودرو با کاربری آمبولانس و (رسید الکترونیکی واگذاری خودرو به خریدار در سامانه گمرک در صورت وارداتی بودن خودرو ) ) در زمان تحویل آمبولانس پایان می یابد .
اخذ تمام مدارک ذکر شده باید توسط سازنده آمبولانس تهیه شود و درتمام نامه های ارائه شده باید نام سازنده آمبولانس درج شده باشد .
پس از انجام مراحل شماره گذاری مرحله اول شرح داده شده در بالا برای هر دستگاه آمبولانس تولیدی توسط سازنده ، سایر مراحل اخذ پلاک انتظامی و شماره گذاری طبق قوانین کشوری می بایست توسط خریدار انجام گردد . که شامل دریافت تاییدیه سازمان اورژانس استان محل بهره برداری آمبولانس و اخذ نامه خطاب به مرکز شماره گذاری و کارت معاینه طبی می باشد، مراجعه به مراکز شماره گذاری جهت انجام تشریفات معمول شماره گذاری خودرو با ارائه مدارک ارائه شده توسط سازنده و تاییدیه اورژانس به مرکز شماره گذاری می باشد .